Belysning och ergonomi hemma är speciellt viktigt nu när många har fått försöka att skapa en ny kontorsarbetsplats i hemmet. Vår belysningsexpert Johan Röklander menar att flertalet av dessa nya arbetsplatser inte har anpassats för visuell komfort och de uppgifter vi nu står inför. Följ med Johan när han går igenom några enkla tips för att skapa en bättre, visuellt komfortabel belysning för din hemarbetsplats.

Belysning och ergonomi hemma

Det finns tonvis med tips på sittställning och övningar för att sträcka på kroppen. Dessa lämnar jag till kunnigare att ge tips om. Hur du skärmar av en skrikig partner eller störande djur, barn och förströelse i form av roliga filmer på nätet eller rent av tvätten i soffan har jag ingen aning om. Tipps tas tacksamt emot. Men när du har löst det så behöver du också fundera på hur du har det ljusmässigt. Här får du några snabba råd för din framtida visuella komfort.

Johan Röklander går igenom belysning och ergonomi hemma

Undvik blänk i skärmen

  • Placera datorerna och skrivborden så att solen inte lyser direkt mot skärmarna.
  • Skaffa avskärmningar mot solljus. Störningar beror ofta på indirekt ljus, till exempel från ett fönster vid sidan av skärmen.

Detta är det första och viktigaste. Kontrasterna mot ett dagsljusinsläpp kan bli mycket stora. Du kan få blänk i skärmen. Dessa två saker kan leda till att du kisar mer, spänner nacke och axlar och tillslut får spännings huvudvärk. Vist är det fint att titta ut, men sätt dig inte mitt framför ett fönster.

Belysning och ergonomi hemma

Störande blänk i skärmen beror ofta på indirekt ljus, till exempel från ett fönster vid sidan av skärmen.

För stora kontraster är störande

  • Rikta om ljuset så att det inte bländar och stör.
  • Placera ljuskällorna så att de inte orsakar bländning. Detta gäller även för indirekt bländning som sker genom reflektioner i skärmar och blanka ytor.

För stora kontraster mellan ljust och mörkt blir jobbigt. Som på dessa två bilder där de relativt ljusstarka lamporna är det som drar blicken till sig. Mörkret runtomkring blir större av den ljushet du upplever. Jämna ut ljuset. Ha det fördelat på fler eller större ytor. Väg ljusnivåeerna så det inte blir för jobbiga omställningar för ögonen. Låt oss titta på några exempel:

En ljusstark lampa i ett annars mörkt rum.

Det är den relativt ljusstarka lampan som drar blicken till sig.

Skrivbord i ett mörkt rum med endast en tänd lampa.

Mörkret runtomkring blir större av den ljushet du upplever.

Kvinna vid dator i ett dimmat men välbelyst rum.

Här är det ljus på bakgrunden så väl som på ytan där du eventuellt ska läsa eller rita något. Skärmens luminans är bättre i förhållande till övrig ljushet.

Dimma och anpassa efter dina behov

  • Se till att belysningen kan anpassas till den situation du behöver vid varje skrivbord och arbetsstation.

Skaffa belysning med dimmer. Du behöver kunna ha olika mycket ljus vid olika tillfällen. Du har inte ett ljudsystem utan volymreglering. Ha inte heller ljus utan styrmöjlighet. Se till att du enkelt kan tända och släcka belysningen när du behöver. I dag finns mycket enkla och även roliga appstyrda belysningssytem för hemmabruk. Kanske dags att testa något sådant?

  • Lek loss med färg.

Ta tillfället i akt och skapa dig en riktigt go plats där du kan ha färgen för dagen eller förändra ljuset så det passar ditt humör, den uppgift du jobbar med eller rent av sätt lite färg på tillvaron när du har rast och kopplar av med ditt favoritspel. Har du inget favoritspel kan jag tipsa om www.spelkult.se som ger dig hjälp med spel för alla smaker!

Snart släpper vi ännu en artikel som kommer att hjälpa dig att stå ut med vintermörkret. Håll koll på våra nyheter!

Ett rum upplyst i en turkos nyans. Belysning och ergonomi hemma.